کد مطلب:1543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

مال حلال مخلوط به حرام


1822- اگر مال حلال با مال حرام به طوری مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از یكدیگر تشخیص دهد , و صاحب مال حرام و مقدار آن هیچ كدام معلوم نباشد , و نداند كه مقدار حرام كمتر از خمس است یا زیادتر , چـنـانچه خمس تمام مال را به قصد قربت مطلقه به كسی كه مستحق خمس و مجهول المالك می باشد بدهد , بعد ازدادن خمس , بقیه مال حلال می شود.



1823- اگـر مال حلال با حرام مخلوط شود و انسان مقدار حرام را - چه كمتر چه بیشتر از خمس باشد - بداند ولی صاحب آن را نشناسد باید آن مقدار را به نیت صاحبش صدقه بدهد.



و احتیاط واجب آن است كه از حاكم شرع هم اذن بگیرد.



1824- اگـر مـال حـلال بـا حـرام مخلوط شود , و انسان مقدار حرام را نداند , ولی صاحبش را بشناسد , چنانچه نتوانند یكدیگر را راضی نمایند , باید مقداری را كه یقین دارد مال آن شخص است به او بدهد , بلكه اگـر در خـلط دو مال به یكدیگر خود مقصر باشد باید بنابر احتیاط مقدار بیشتری را كه احتمال می دهد , مال او است نیز به او بدهد.



1825- اگر خمس مال حلال مخلوط به حرام را بدهد , و بعد بفهمد كه مقدار حرام بیشتر از خمس بوده , باید مقداری را كه می داند از خمس بیشتر بوده , از طرف صاحب آن صدقه بدهد.



1826- اگـر خـمـس مـال حلال مخلوط به حرام را بدهد , یا مالی كه صاحبش را نمی شناسد , به نیت او صـدقه بدهد , بعد از آن كه صاحبش پیدا شد , چنانچه راضی نشود , بنابر احتیاط لازم باید به مقدار مالش به او بدهد.



1827- اگر مال حلالی با حرام مخلوط شود و مقدار حرام معلوم باشد , و انسان بداند كه صاحب آن از چند نـفر معین بیرون نیست ولی نتواند بفهمد كیست باید به آنها اطلاع دهد , پس چنانچه یكی گفت كه مال مـن است و دیگران گفتند مال ما نیست یا اظهار بی اطلاعی كردند به همان شخص اول بدهد , و اگر دو نفر یا بیشتر گفتند كه آن مال ما است , چنانچه با مصالحه و مانند آن نزاع آنها حل نشود , باید برای فیصله نـزاع بـه حاكم شرع مراجعه نمایند , و اگر همه اظهار بی اطلاعی كردند , و حاضر به مصالحه هم نشدند , ظـاهـر آن اسـت كـه صـاحب آن مال به قرعه تعیین می شود , و احتیاط آن است كه حاكم شرع یا وكیل او متصدی قرعه باشد.